Thursday, June 28, 2007

Lagi progres cendawan

Banyak aktiviti kerja cendawan dilakukan dari akhir minggu lepas ke awal minggu ni. sebahagian dari rak dah pun mula diisi dengan beg cendawan. Buat permulaan tak banyak, buat sikit2 dulu untuk tgk keberkesanan tempat kukus dan juga bilik suntik. Jenuh juga buat keje suntikan bila buat atas lantai..sakit lutut dibuatnya. Dan juga bertambah leceh bila buat kerja suntik menggunakan anak benih yang dibungkus dalam beg plastik. Suntikkan menggunakan botol lagi mudah kerjanya. Yang dalam beg plastik tu dibeli dari Uncle Tian, pengusaha cendawan dari Johor. Dikenali sebagai TB2. katanya boleh keluarkan hasil dalam tempoh sebulan..so nak tgk mcmana hasilnya nanti..yang dalam botol tu pula adalah anak benih biasa yang matang dalam tempoh dua bulan..so akan dibuat perbandingan antara kedua-duanya termasuk dari segi berat hasil, bilangan tuaian dan sebagainya.

Nampaknya kena sediakan meja baru selesa buat kerja suntik. Tapi risau juga kalau2 terkena serangan kulat oren kerana ada rakan2 yang dah terkena serangan ini. Sebagai langkah berjaga-jaga, di bilik suntik semua lubang atau potensi bendasing datang dari luar ditutup serapat mungkin. Harap2 tak kenalah.

rak mula diisikan beg cendawan buatan sendiri. Banyak rak kosong lagi. Pelan2 buat..

Ada yang kata beg cendawan didirikan akan cepat naik miselium, jadi sebahagian beg diletak dalam keadaan berdiri untuk perbandingan dengan yang dibaringkan di rak..eksperimen sikit.

Tuesday, June 26, 2007

Rumah Cendawan Siap

Akhirnya hari ini barulah siap sepenuhnya rumah cendawan..sebenarnya hampir siap..Cuma dinding jaring jer yang belum siap sebelum ni..tu yang lama tertangguh tu akibat kesibukan kerja harian..bolehlah beroperasi dengan sepenuhnya lepas ni.


Rumah cendawan kami

Terletak berdekatan dengan pokok durian..tak lama lagi bolehlah makan durian sementara menunggu hasil cendawan.

Buah durian..menunggu masa untuk gugur

Monday, June 25, 2007

Kemalangan kecil semasa proses pengujian tempat kukus

Sabtu baru ni adalah hari dalam sejarah hidup saya..masa tengah nak nyalakan dapur di dalam tempat kukus untuk test ke dua, tetiba letusan api macam dari mulut naga keluar menyambar muka..habis sebahagian rambut depan, bulu kening hangus terbakar begitu juga alis mata.. isteri saya kata alis mata yang panjang melentik dah takde dah..tinggal pendek togel :) .. peristiwa berlaku depan isteri, emak dan adik beradik saya..panik juga masa kena tu..panasnya tak usahlah dicakap..syukur Alhamdulillah nasib baik takat tu..kalau muka cedera sekali tak tau nak cakap..so pengajarannya..berhati2 masa buat kerja kukusan ni..satu lagi silap saya adalah hanya satu bukaan saja disediakan menyebabkan oksigen tak cukup dan api mudah pula padam kerana hal ini. Masalah bertambah serius bila api padam tapi gas terus keluar menyebabkan seolah ianya semacam satu bom yang sedia meletup bila dicucuh api..dan itulah yang saya terkena. Asalnya nak buat secara terbuka kat bahagian dapur tu, tapi si tukang salah faham..sebaliknya satu bukaan disediakan dan saya pulak tak sempat nak tengok dan komen masa stage pembinaan, so terus guna je lah..

Beberapa bukaan luas dibuat supaya sistem pengudaraan lebih baik dan selamat untuk tempat kukus digunakan.

Lanjutan dari pada peristiwa yang tak disangka ini, beberapa bukaan baru dibuat supaya sistem pengudaraan lebih baik dan selamat untuk tempat kukus ini digunakan. Dapur yang uzur pun turut diganti baru. Bila tiba tentang keselamatan, kos tidak perlu dikira sangat..so pada sesiapa yang nak design benda2 mcm ni nanti, faktor keselamatan harus diambil kira supaya tidak berlaku pada anda seperti apa yang telah saya alami. Akhirnya semalam Ahad tengahari, baru siap sepenuhnya dan tempat kukus tersebut digunakan kembali dengan perasaan lebih selamat dan lega.

Wednesday, June 20, 2007

Oppss..ada gangguan pada pertumbuhan miselium

Tak semua beg yang berjaya disuntik akan menjadi dengan lancar sepenuhnya dan kita boleh lega..ada yang dalam tempoh peraman akan mengalami gangguan..inilah yang saya alami..


bahagian bawah beg diserang menjadi kelabu hijau pada minggu ke empat setelah disuntik (boleh dilihat dengan kontras di beg belakangnya yang mana miselium bertumbuh dengan baik).. Ingatkan pada mulanya mungkin pertumbuhan miselium akan gagal..


tapi akhirnya miselium cendawan akhirnya berjaya ‘menakluki’ kawasan kelabu dua minggu kemudian dan berkembang ke bawah dengan baik..ini kira serangan ringan..kalau yang teruk tu, terus tergencat dan mcm2 warna-warni keluar..

Tak lama lagi boleh ler menikmati hasil tuaian sendiri..tak payah beli..ambik kat dalam rumah jer :-)

Monday, June 18, 2007

Pilot run untuk tempat kukus

Hari Sabtu dan Ahad baru nie, banyak habiskan masa buat beg cendawan. Nasib baik hujung minggu nie ramai adik beradik ada, so boleh ler depa tolong skit..memang banyak membantu kerja pun :)

antara beg cendawan baru siap sebelum dikukus

Selain dari buat beg cendawan nie, objektif utama adalah untuk testing tempat kukus..nak tengok sejauh mana keberkesanan alat kukus nie kot2 ada yang perlu diubah ker supaya lebih optimum dan ekonomik..seperti aras air, tempoh kukus dan sebagainya. Lewat malam Ahad semalam baru habis proses kukus. Secara kasarnya setelah berakhir kerja kukus, beberapa kelemahan dikenalpasti untuk diperbaiki sebelum boleh digunakan dengan sepenuhnya.

Monday, June 11, 2007

Hasil Cendawan Sendiri

Tak sangka dalam banyak-banyak beg cendawan yang gagal dalam percubaan pertama sekitar akhir bulan Feb 07 lalu, adalah juga beberapa kerat beg yang menjadi akhirnya, itupun hampir-hampir terlupa nak jengok setelah sekian lama..apa pun inilah hasil cendawan pertama dibuat sendiri sepenuhnya..sejuk juga hati melihat ada juga yang menjadi dari berpuluh-puluh yang gagal :-)


hari pertama anak cendawan kelihatan tidak lama selepas penutup dibuka

hari kedua, cepat membesar

hari ketiga, bersedia untuk dipetik

Monday, June 4, 2007

Lawatan ke projek cendawan Fatisha di Sg Ramal Dalam, Kajang

Hari ni dalam perjalanan balik Ipoh sempat juga meluangkan masa ke projek cendawan Fatisha di Sg Ramal Dalam, Kajang, Selangor, seorang lagi kenalan dari forum BJ. Pada mulanya ingatkan tak siap lagi..rupa-rupanya dah siap dah, tinggal nak isi beg cendawan dalam rumah cendawan..laju juga pembinaan projeknya..dalam tempoh tiga minggu sudah siap.

Fatisha nie nickname dia jer yang popular dalam dunia siber, nama sebenar adalah Rusila Yusof..tapi entah mcmana kami suami isteri lebih senang panggil Fatisha jer..Menariknya perusahaan ini diusahakan sendiri oleh Cik Fatisha, bakal usahawan muda wanita dengan syarikatnya; Fatisha Agro Farm. Bangga juga melihat gadis muda ini mengusahakan perusahaan yang berpotensi mendatangkan pendapatan lumayan..apatah lagi Fatisha ni mempunyai ijazah Sarjana Sains(MSc) dalam chemistry!

Rumah cendawan Fatisha yang telah pun siap bersaiz 20’ x 40’. Menurut Fatisha, ianya boleh memuatkan lebih kurang 18ribu beg cendawan.


Sebahagian rak yang telah pun berisi beg cendawan

Kejayaan Fatisha kelak pasti akan membuka mata graduan2 muda akan potensi pertanian.


Sunday, June 3, 2007

Lawatan ke Ladang Cendawan di Bukit Naning, Muar

Sabtu semalam sempat juga meluangkan masa berjumpa saudara Faisol atau nickname dia Ayne (dalam forum BicaraJutawan) di Bukit Naning, Muar, Johor. Mulanya ingatkan dia ni wanita, bila call rupanya lelaki..nickname tu yang buat confius sikit :-)

Saudara Faisol kita ni adalah pengusaha cendawan tiram kelabu, saya kagum dengannya kerana walaupun graduate dalam bidang sains komputer tapi mengusahakan juga penanaman cendawan. Dia seorang yang kreatif kerana mencipta mesin pengaul medium cendawan dengan mudah dan murah..menggunakan bahan-bahan terpakai..


Mesin pengaul medium ciptaan saudara Faisol, boleh membancuh untuk 100 beg cendawan dalam 10 minit sahaja. Kalau penggaulan dibuat manual dengan tulang empat kerat..ehmm jauh beza..letih badan dibuatnya..


Rumah cendawan saudara Faisol yang dibuat sendiri.


Cendawan segar yang siap dibungkus plastik dalam 250grm.

Terima kasih kerana meluangkan masa bersama kami suami isteri. Ini adalah kali kedua kami berjumpa dengannya. Saudara Faisol banyak memberikan tips-tips berguna. Semoga perusahaan cendawan saudara Faisol bertambah maju.