Monday, June 25, 2007

Kemalangan kecil semasa proses pengujian tempat kukus

Sabtu baru ni adalah hari dalam sejarah hidup saya..masa tengah nak nyalakan dapur di dalam tempat kukus untuk test ke dua, tetiba letusan api macam dari mulut naga keluar menyambar muka..habis sebahagian rambut depan, bulu kening hangus terbakar begitu juga alis mata.. isteri saya kata alis mata yang panjang melentik dah takde dah..tinggal pendek togel :) .. peristiwa berlaku depan isteri, emak dan adik beradik saya..panik juga masa kena tu..panasnya tak usahlah dicakap..syukur Alhamdulillah nasib baik takat tu..kalau muka cedera sekali tak tau nak cakap..so pengajarannya..berhati2 masa buat kerja kukusan ni..satu lagi silap saya adalah hanya satu bukaan saja disediakan menyebabkan oksigen tak cukup dan api mudah pula padam kerana hal ini. Masalah bertambah serius bila api padam tapi gas terus keluar menyebabkan seolah ianya semacam satu bom yang sedia meletup bila dicucuh api..dan itulah yang saya terkena. Asalnya nak buat secara terbuka kat bahagian dapur tu, tapi si tukang salah faham..sebaliknya satu bukaan disediakan dan saya pulak tak sempat nak tengok dan komen masa stage pembinaan, so terus guna je lah..

Beberapa bukaan luas dibuat supaya sistem pengudaraan lebih baik dan selamat untuk tempat kukus digunakan.

Lanjutan dari pada peristiwa yang tak disangka ini, beberapa bukaan baru dibuat supaya sistem pengudaraan lebih baik dan selamat untuk tempat kukus ini digunakan. Dapur yang uzur pun turut diganti baru. Bila tiba tentang keselamatan, kos tidak perlu dikira sangat..so pada sesiapa yang nak design benda2 mcm ni nanti, faktor keselamatan harus diambil kira supaya tidak berlaku pada anda seperti apa yang telah saya alami. Akhirnya semalam Ahad tengahari, baru siap sepenuhnya dan tempat kukus tersebut digunakan kembali dengan perasaan lebih selamat dan lega.