Thursday, July 26, 2007

Alhamdulillah..Masalah utama selesai..

Akhirnya setelah beberapa kali trial and error..masalah utama untuk memastikan kaedah kukus yang boleh menghasilkan kejayaan suntikan dengan kadar yang tinggi berjaya diselesaikan..Syukur Alhamdulillah, selepas seminggu lebih kerja suntikan pada beg-beg cendawan yang dikukus pada 15 Julai 2007, keseluruhan beg cendawan tersebut berjaya mengalami pertumbuhan miselium dengan baik. Tiada tanda-tanda serangan bendasing setakat ni. Juga tiada masalah tompokan putih yang menyerang di tengah2 beg tanda tak cukup kukus yang biasanya boleh dikesan tak sampai seminggu selepas kukus berdasarkan pengalaman lepas. Semoga keadaan positif nie berterusanlah hendaknya. Beberapa tindakan drastik yang diambil-cara kukus dan memperbaiki prosedur suntikan yang lebih baik membuahkan hasil yang dikehendaki akhirnya. Nampak gayanya dah boleh all-out nie :) bersemangat nak penuhkan rak-rak tu dan tunggu hasilnya. Kepada yang order beg cendawan tu, Insya Allah dalam masa terdekat nie bolehlah permintaan tu dapat dipenuhi.

Kelihatan miselium tumbuh dengan baik.

Lagi…16/7 adalah tarikh suntik 16 Julai lepas..sejuk mata memandang he he

Wednesday, July 18, 2007

Tak Cukup Kukus

Mungkin ada yang nak tahu macamana bentuk beg cendawan bermasalah yang saya maksudkan dalam posting baru-baru ini. Gambar di bawah adalah bentuk beg bermasalah tersebut..ianya adalah berpunca daripada tidak cukup kukus. Banyak juga beg cendawan mengalami keadaan yang sama. Peratus menjadi setakat ni ada ler dalam 40%. Angka yang sedih jugak lah..apa nak buat. Apapun ini semua adalah pengalaman yang berguna dan banyak dapat dipelajari darinya. Alhamdulillah malam ni seperti dirancang, setakat ni lebih kurang 150 beg sudah disuntik, tinggal sikit lagi dan akan sambung malam berikutnya pula dan akan dilakukan oleh partner pulak..bagi dia pengalaman buat suntikan sorang2 pulak..Lepas ni senanglah dia handle kalau partner dia yang ni sibuk pulak. Semoga beg-beg cendawan yang dikukus baru-baru ini tidak akan mengalami masalah yang dialami dalam kukusan sebelum ini. Amin


Beg yang tidak cukup kukus

Sunday, July 15, 2007

Aktiviti Hujung Minggu

Hujung minggu ini dihabiskan dengan aktiviti membuat beg cendawan. Bezanya kali ini menggunakan tong drum yang baru diperolehi. Tempat kukus bata masih lagi perlu diperbaiki kerana setelah hampir tiga minggu disuntik terdapat kesan jelas beg-beg cendawan mengalami tompokan putih di tengah beg. Hampir separuh mengalaminya. Disebalik itu ada juga yang menjadi dengan pertumbuhan misileum baik setakat ini tapi ianya tidak memuaskan jika terus menggunakan tempat kukus berkenaan untuk produksi besar2an. Rujukan dengan otai-otai cendawan, semuanya bersependapat mengatakan masalah tak cukup kukus. Terima kasih pada Lutfi, Ayne dan Fatisha atas komen dan cadangan diberikan. Bermakna modifikasi terhadap tempat kukus bata masih perlu dilakukan yang mana masa dan kos diperlukan lagi untuk diperbaiki. Biasa ler mula2 start mesti ada masalah..ini semua telah pun dijangkakan he he. Lagi pun kapasiti yang besar tidak praktikal untuk kukus setakat 200-300 beg..tak sampai separuh kapasiti tempat kukus bata. Memandangkan sudah pun terdapat permintaan segera dari rakan-rakan dan juga melalui internet, maka keputusan segera telah diambil untuk menggunakan tong drum buat sementara itu. Nasib baik di pekan Air Tawar, Perak banyak kedai barang2 terpakai yang menjual tong drum. Balik kerja sempat singgah, survey dan terus beli.

Hari ini saja hampir 200 beg cendawan telah dikukus. Insya Allah kali ini rasanya tiada masalah tak cukup kukus kerana sehingga ptg tadi pukul 2pm tadi beg cendawan masih terasa bahang panas walaupun kukus berakhir pukul 12.30am pagi Ahad. Melalui pengalaman yang lepas2, ini menunjukkan beg cendawan telah pun mengalami proses pengukusan dengan baik. Bacaan thermometer dalam tong dram pun menunjukkan suhu yang cukup baik untuk pengukusan sempurna. Dalam tempoh sejam lebih sikit selepas dikukus, bacaan sudah pun mencecah 90 darjah Celcius. Kalau dibandingkan dengan tempat kukus bata, walaupun sudah tujuh jam dikukus, bacaan 90 darjah Celcius masih belum dicapai!

Sekurang-kurangnya dua hari diperlukan untuk beg cendawan sejuk dan boleh disuntik. Aktiviti berikutnya pula adalah kerja suntikan yang akan dilakukan selepas waktu kerja.

Thermometer pada tong drum. Dengan penggunaan alat mudah ni, penggunaan gas dan masa pengukusan dapat dioptimumkan.

Saturday, July 7, 2007

Berkunjung ke Perak Agrofest 2007 di Sg Siput, Perak

Sempena Perak Agrofest di Sg Siput yang sedang berlangsung dari hari ni hingga ke 9 Julai 07, petang tadi saya dan isteri mengambil kesempatan ke sana. Memang luas tapak pameran disediakan, begitu banyak tempat menarik untuk dilawati bukan setakat penyertaan dari agensi-agensi kerajaan dan bank, pihak swasta termasuk syarikat-syarikat kecil dan baru juga mengambil kesempatan menonjolkan produk masing-masing. Sambutan orang ramai memberangsangkan sehinggakan parking kenderaan pun susah.

Dalam banyak-banyak tu adalah satu kiosk menarik perhatian saya kerana di situ dipamerkan beg cendawan di samping produk-produk hasil pertanian lain. Hanya kiosk Pertubuhan Peladang sahaja yang ada cendawan, kalau fertigasi tu bukan takat di situ sahaja..dua tiga agensi-agensi lain turut mempamerkannya. Ramai juga pengunjung tertarik, mungkin itu kali pertama mereka melihat secara langsung cendawan tiram kelabu yang muncul di beg cendawan. Tapi sayang juga melihat ada hasil yang dah mula mengerinting dan layu kerana terlebih matang. Banyak juga info yang didapati dari petugas2 di situ. Masa masih ada lagi sehingga Isnin ini 09 Julai 2007 untuk yang berminat untuk berkunjung.

kiosk Pertubuhan Peladang

cendawan tiram kelabu dipamerkan di kiosk Pertubuhan Peladang

pembungkusan cendawan dibawah nama Peladang