Friday, August 31, 2007

Merdeka! Merdeka! Merdeka!


Kepada pengunjung blog ini dan rakyat Malaysia, Selamat Menyambut Ulangtahun Kemerdekaan Negara Kita Malaysia ke 50. Semoga keamanan dan kemajuan yang dinikmati berterusan hendaknya. Amin.

Sunday, August 26, 2007

Masalah pekerja pulak..

Lama tak update blog ni lantaran kesibukan kerja harian, namun begitu projek cendawan masih tetap berjalan. Bila balik keje kalau tak jengok rumah cendawan rasa tak lengkap. Kekadang bila ramai dah sediakan banyak beg cendawan hujung minggu, tugas saya pula adalah kukus dan suntik. Biasanya kukus dilakukan petang lepas balik keje (kalau stay di kampung lah di Air Tawar, rumah saya di Ipoh)..manakala suntik pula samada dilakukan petang lepas balik keje atau awal pagi sebelum pergi keje.

Dalam minggu ni kerja beg cendawan terganggu sedikit kerana pekerja Indonesia yang diupah tidak bekerja dengan konsisten, sekejap datang sekejap tidak. Selidik punyer selidik, rupanya dia tak berminat kerana upah diberi rendah berbanding upah keje dia sebelum ini di ladang kelapa sawit. Jadi dia ni kira keje part time jer dengan kami sementara tauke dia panggil balik keje. Memandangkan dia pun tak berminat, kami mencari pekerja lain. Minta pertolongan ayah dan emak untuk canang2kan pada org kampung berhampiran. Harap2 masalah pekerja dapat diselesai dengan segera.

Buat pertama kalinya satu bentuk cendawan pelik sikit muncul dicelah-celah beg2 cendawan yang dibuang..takut tengok pun ada juga. Setakat kulat oren tu dah biasa dah. Semalam saja-sajalah ambik gambar kat situ..pagi tadi tgk2 dah naik cendawan berkelopak hitam.


Petang semalam Sabtu 25 Ogos 07


Pagi tadi Ahad 26 Ogos 07. Cendawan tiram kelabu pun tak naik secepat begini ;)

Saturday, August 11, 2007

Antara Penyakit Yang Melanda..

Masa berjalan..nampaknya beberapa penyakit mula menyerang beg-beg cendawan yang sedang diperam. Antara yang dihadapi adalah seperti menyebabkan beg berwarna hitam di tengah beg seperti di bawah..


Perasan tompokan hitam di tengah beg dlm pertengahan minggu ni pada beg yang disuntik pada 18 Julai 07 lepas. Nasib baik setakat ni hanya satu beg nie sahaja dikesan.



Beberapa beg juga didapati ada tompokan warna hijau kuning..berdasarkan pada pengalaman lampau ini tidaklah serius.


Walaubagaimanapun Alhamdulillah kerana secara keseluruhannya, hanya beberapa beg sahaja terlibat jika dibandingkan dengan jumlah beg yang ada. Kerja-kerja pemantauan sentiasa dilakukan dari masa ke semasa, jadi jika ada masalah berlaku tindakan segera dapat diambil sebelum terlewat.


Di samping itu, ada juga didapati beg tak sampai sebulan diperam sudah mula keluar cendawan.

Akhirnya kami berjaya mendapat seorang pekerja Indonesia untuk buat beg. Dia datang pada Ahad esok, jadi kena luangkan sikit masa untuk ajar mcmana buat bancuhan, gaul dan membuat beg. Tapi kerja suntikan masih dilakukan sendiri. Dengan adanya tenaga kerja tambahan ni, kerja-kerja buat beg untuk mengisi rak dapat dipercepatkan.

Sunday, August 5, 2007

Perkembangan Terkini..

Hari ini untuk kali pertamanya, saya melihat sendiri mcmana bentuk kulat oren. Beberapa beg cendawan telah diserang kulat oren; terkena pada beg-beg yang dikukus semula hasil akibat tak cukup kukus. Nasib baik diletakkan di tempat berasingan jadi kuranglah risiko merebak. Sebagai langkah perlu dengan segeranya saya buangkan beg2 berkenaan, periksa beg-beg lain jika ada yang terkena. Alhamdulillah nampaknya tiada. Semburan antiseptik juga dilakukan untuk mengelakkan risiko jangkitan dan langkah pencegahan. Rakan saya Fatisha mengalami pengalaman ini lebih awal dan dia telah pun merekodkannya dalam blognya. Ini sedikit sebanyak telah membuatkan saya bersedia menghadapinya kerana kebanyakan otai2 pun mengalaminya.


Beg cendawan yang diserang kulat jingga. Akhirnya terkena jua..

Hujung minggu ini dihabiskan untuk buat beg2 cendawan dan juga kerja2 suntikan. Adik-beradik bila cuti berkampung banyak membantu begitu juga pasangan masing2. Bukan senang berkumpul ramai2. Masing2 ada kehidupan dan urusan sendiri. Jadi bila berkumpul buat beg cendawan, ianya secara tak langsung merapatkan hubungan mesra dan tahu perkembangan antara satu sama lain.

Memandangkan perkembangan baik pertumbuhan beg cendawan seperti yang dikehendaki, maka saya dan adik ipar; rakan kongsi telah mencapai kata putus telah sampai masanya untuk mengupah pekerja untuk kerja2 penyediaan beg bagi mengisi rak2 yang kosong. Untuk suntikan, kami akan buat sendiri kerana ia memerlukan kerja yang teliti dan berisiko tinggi untuk gagal jika tidak dibuat dengan kaedah sepatutnya.


Perkembangan beg cendawan disuntik pada 16 Julai 07. Lihat gambar di bawah sekali di dalam catatan blog bertarikh 26 Julai 07 untuk perbandingan progres misilium.

Untuk pertama kalinya pada Jumaat lepas, sebahagian beg cendawan telah pun dijual pada pembeli pertama. Tak banyak tapi ianya sangat bermakna kerana itulah urus niaga pertama projek ini.. Sekarang usaha terpaksa dilipatgandakan memandangkan ada lagi tempahan yang perlu disediakan. Secara tak langsung perkembangan positif kebelakangan ini memberi semangat dan perangsang pada kami untuk berusaha dengan lebih gigih lagi.