Sunday, September 23, 2007

Mula menuai dan menjual..

Syukur setakat ni jualan cendawan memberangsangkan. Jualan di pejabat pagi2 lagi dah habis. Untuk seminggu pertama hasil tuaian lebih kurang sekilo sehari..tak tentu, ada hari lebih, ada hari kurang. Jadilah untuk permulaan sementara menunggu hasil yang lebih tinggi dimasa akan datang. Untuk hasil yang sedikit ini, jualan di pejabat saya dan isteri sudah mencukupi itu pun ada beberapa kali terpaksa ditolak atau dapat disediakan pada hari kemudiannya lantaran permintaan yang tinggi dari rakan2 sepejabat. Ada juga pihak yang menghubungi untuk mendapat bekalan cendawan yang banyak dan konsisten, tapi kami terpaksa tolak buat masa sekarang kerana tidak dapat memenuhi permintaan berkenaan.

Sekarang ni pula semenjak mengupah pekerja, banyak beg dapat disediakan dan dikukus, tetapi banyak pula beg2 yang menunggu dalam bilik suntik untuk disuntik. Semalam saja sampai ke luar bilik suntikan. Setakat ni tak berani bagi budak2 tu buat suntikan..risiko besar. Lagi pun mereka bukan setakat buat beg, tapi kena kukus, hantar beg ke bilik suntik, susun balik dalam rumah cendawan, petik hasil, lembapkan rumah cendawan..pendek kata semua aspek kecuali suntik..tapi suatu masa nanti kena jugalah..kalau tidak tak terbuat juga..tambah pula masing2 bekerja pula tu.



Beg yang belum disuntik. Hujung minggu ni partner akan buat suntikan pada semua beg.

Bila dah upah budak2 ni, perancangan sumber memang pentinglah supaya kerja tak sangkut..kena pastikan beg plastik cendawan, dedak dan sebagainya sentiasa ada atau mencukupi. Kalau tidak jadi mcm kami, semalam saja kerana kehabisan dedak, terpaksa beritahu budak2 tu kerja separuh hari. Tak per lah, sementara tu boleh lah suntik beg2 yang berlambak kat bilik suntik tu sampai melimpah ke luar tu.

Di samping itu, pengurusan masa juga penting dalam memastikan kerja melembapkan rumah cendawan, memetik hasil, membersih dan menutup kembali beg cendawan yang telah dituai hasil dan sebagainya dapat dilakukan dengan baik.

Semalam di kampung, saya dan isteri bertukang tambah lagi satu layer netting; kira double layer lah..sebelum ni satu layer netting 70% cukup terang (ada juga otai2 komen pasal ni bila berjumpa) dan terasa sangat di dalam rumah cendawan bila angin kuat dan ini membawa risiko potensi pencemaran luar untuk masuk. Di samping itu pasang paip air dalam rumah cendawan untuk menyenangkan proses melembapkan rumah cendawan. Semua ni perlu dilakukan kerana proses tuaian sudah pun bermula dan ini penting untuk menghasilkan pulangan yang baik dan berkualiti.