Saturday, August 23, 2008

‘Cetak rompak’ dalam dunia blog

Ehmm..ini posting yang saya tak suka postkan..tapi terpaksa dipostkan juga memandangkan ianya beberapa kali berlaku..kebelakangan ini saya dapati kerja ‘cetak rompak’ atau kalau bahasa org belajar tinggi2 nie ‘plagiat’ menjadi-jadi dan saya juga turut terkena..beberapa artikel dan gambar2 dari blog MyCendawan ini telah diambil begitu sahaja tanpa makluman/izin tuannya. Saya tidak kisah asalkan paling kurang disebut sumbernya. Malangnya ini tidak berlaku, di ‘copy paste’ kan artikel/gambar kita dan dipostkan dalam blog-blog berkenaan seolah-olah macam cerita sendiri..

Yang peliknya yang mempunyai ijazah (seperti dinyatakan dalam blog) juga terlibat, sepatutnya bila dah ada degree nie dan pastinya pernah buat paper final year project atau bahasa mudahnya tesis, masalah ‘copy paste’ tidak berlaku. Ini memandangkan sudah tentu etika penulisan diajar dan ia harus diteruskan selepas tamat pengajian terutama apabila menulis bagi tatapan umum seperti blog.

Jadi pada sapa2 yang melakukan nie samada sengaja atau tidak, harap2 faham-faham lah dan tau apa nak dibuat.. ;-)

Ingatlah menulis ini lebih bermakna dan indah jika ditulis sendiri bukan mencetakrompak tulisan orang lain..tulisan & blog/web kita pun lebih kredibiliti dan dihormati.

Pembaca-pembaca blog pun bijak dan tau dari mana sumber2nya hatta sekeping gambar pun..terima kasih saya ucapkan pada pembaca2 yang memaklumkan pada saya.


Ok tamat cerita..semoga ianya tak berulang. Beralih ke cerita Perjumpaan Geng Cendawan Se_Malaysia anjuran rakan cendawan En Ramle Alwi pada Ahad ini 24 Ogos 2008, adalah diharapkan moga2 perjumpaan tersebut berhasil dan membawa manfaat pada pengusaha2 cendawan. Pada sesiapa yang berdekatan terutamanya atau yang ingin menghadiri, saya ingin mengambil kesempatan di sini, me war-warkan perjumpaan tersebut pada pengusaha2 cendawan yang ingin hadiri perjumpaan tersebut. sila layari blog Kulat Enterprise di http://kulatenterprise.blogspot.com/