Monday, September 29, 2008

Antara punca misilium hilang

Saya selalu perhati terdapat bongkah-bongkah yang pada mulanya misilium tumbuh dengan baik tetapi selang beberapa ketika kemudian hilang sedikit demi sedikit dan akhirnya hilang mcm tu saja. Ini menyebabkan bongkah tidak boleh digunakan lagi dan ini merupakan satu kerugian. Lama saya cari puncanya hinggalah barul-baru ini saya perasan rupa-rupanya terdapat spesies ulat dalam bongkah ini yang makan misilium.


Saya perhati ada ulat yang makan misilium nie..sambil dia makan misilium sambil tu terbentuk ‘lorong’ laluannya. Lagi banyak ulat yang ada dalam bongkah cendawan lagi cepat misilium hilang dimakannya. Kehadiran ulat ni saya percaya wujud kerana kukusan

yang tidak sempurna.


Anak panah hitam menunjukkan ulat yang makan misilium cendawan sambil membentuk ‘lorong-lorong laluannya’.


Walaubagaimana pun ini bukanlah punca utama menyebabkan bongkah cendawan menjadi hitam dan hilang mcm tu sahaja seperti pernah diposting terdahulu. Saya masih mencari puncanya supaya masalah berkenaan yang sentiasa melanda setiap kali membuat bongkah cendawan dapat di atasi.