Wednesday, October 8, 2008

Bongkah tercemar dengan kulat hijau dan oren/jingga?? Jangan terus buang!

Masih ada peluang untuk selamatkan bongkah yang diserang dengan kulat hijau dan oren/jingga. Pengalaman saya menunjukkan ianya boleh diselamatkan. Bongkah tercemar dgn kulat2 ini boleh diselamatkan jika dikesan pada peringkat awal dalam usia 2-3 minggu selepas disuntik. Hanya perlu buangkan bahagian atas yang tercemar, gantikan semula media yang dibuang itu dan seterusnya kukus semula. Berikut adalah 4 nos sampel bongkah tercemar yang dipulih kembali (H1, H2: bagi sample bongkah diserang kulat hijau dan J1,J2: bagi sample bongkah diserang kulat oren):

H1 dan H2 adalah bongkah yang telah diserang kulat hijau lebih kurang minggu ke dua selepas disuntik


JI pula adalah bongkah yang diserang penyakit kulat jingga dalam usia 2-3minggu selepas disuntik.


Buangkan bahagian atas yang tercemar dan isikan semula bahagian itu dengan media baru. Bongkah cendawan H2, H1, J1 & J2 (turutan dari kiri)


Kemudian gantikan penutup baru dan seterusnya kukus kembali


Keputusan terbaru: Bongkah cendawan H1, H2, J1 & J2 (turutan dari kiri) tersebut berjaya dipulihkan kembali dengan pertumbuhan misilium cendawan berjalan dengan baik kira-kira dua minggu selepas dikukus semula dan disuntik.


Alhamdulillah tiada satu pun antara 4 nos bongkah sampel terbabit rosak tidak boleh dipakai atau diserang kembali kulat oren dan hijau. Kecuali satu sample iaitu J2 yang perlahan sedikit pertumbuhan misilium, yang lain-lain mengalami pertumbuhan misilium dengan baik.


Kesimpulannya, bongkah cendawan yang diserang dengan kulat hijan dan oren masih boleh dipulihkan kembali jika dikesan awal.

Oleh itu minggu2 terawal lepas suntik, keraplah ke rak peraman memantau dengan kerap dan teliti bagi mengesan dan mengambil tindakan pemulihan terhadap bongkah-bongkah berkaitan. Secara tidak langsung, pemandangan menyakitkan melihat longgokan bongkah-bongkah yang dibuang begitu saja dapat dielakkan :-)