Friday, November 28, 2008

Melawat Perak AgroFest 2008



Petang tadi saya dan isteri berkesempatan melawat Ekspo Hari Peladang, Penternak & Nelayan 2008 Peringkat Negeri Perak atau juga dikenali sebagai Perak Agrofest di Ladang Infoternak, Sungai Siput, Perak.

Ekspo pertanian peringkat negeri Perak ini menyaksikan penyertaan yang besar dari agensi-agensi kerajaan dan pihak swasta. Ekspo ini boleh dianggap sebagai mini MAHA. Malangnya ketika kami melawat petang tadi, hujan telah membataskan pergerakan kami yang mana kami hanya pergi melawat ke tempat2 yang sempat dilawati sahaja.

Seperti kebiasaannya, saya suka melihat jika ada pameran berkaitan cendawan tiram kelabu. Sememangnya ianya ada dipamerkan iaitu di booth Jabatan Pertanian. Di booth ini, pameran ternakan cacing kompos dan baja kompos turut ada sekali.



Pameran cendawan tiram kelabu di booth Jabatan Pertanian


Penternakan Cacing kompos juga dipamerkan


Manakala diperingkat gerai-gerai pula, berbagai2 jenis jualan dijual..dari peringkat pertanian termasuk jentera pertanian, penternakan, produk asas tani sehinggalah ke nurseri, landscaping, pakaian, kain & tudung, gerai makanan/minuman dan sebagainya.



gerai ternakan ikan keli dalam tangki air


Walaupun dalam keadaan hujan, masih ramai pengunjung melawat di ekspo Perak Agrofest ini . Jadi, bagi sesiapa yang berminat untuk melawat ekspo ini sedang berjalan dan akan berakhir pada Ahad 30 November 08.

Wednesday, November 26, 2008

Terkena Sindrom Cendawan 'Merajuk'

Baru2 ini Lan Chini dalam blognya ada memberitahu cendawannya 'merajuk'..kini MyCendawan pula mengalaminya.

Pihak kami perasan bongkah2 yang sepatutnya dituai hasil minggu ini, sebahagian besarnya tidak menghasilkan cendawan dalam tempoh masa yang sepatutnya. Apa yang kami sedang alami ini sama dengan apa yang Lan Chini alami di dalam postnya itu. Kalau nak dikatakan akibat musim panas menyebabkan hasilnya kurang, sukar untuk diterima kerana kebelakangan ini hujan sentiasa. Ini merisau kami kerana beberapa hari kebelakangan ini hasil yang kurang ini menyebabkan kami terpaksa meminimakan penghantaran bekalan cendawan hanya ke pasaran yang kritikal sahaja. Sebagai contoh, bagi bongkah2 cendawan yang dibuka pada 21 Nov 08, kira-kira 20-30% sahaja mengeluarkan hasil. Jauh berkurangan dari yang sepatutnya.


Kami tidak tahu apa puncanya dan adalah diharapkan sindrom cendawan merajuk ini bersifat sementara. Apa yang boleh dibuat buat masa sekarang adalah hanya menambahkan kekerapan siraman air dalam rumah cendawan. Kalau sesiapa yang tahu sudi2lah memberitahu apa punya dan cara mengatasinya. terima kasih berbanyak.



Sunday, November 23, 2008

Kena kukus semula

Pertama sekali terima kasih kepada semua rakan2 yang memberi komen positif berhubung jualan sendiri yang kami lakukan pada minggu lepas. Ini memberi dorongan untuk berusaha lebih baik lagi. Antara kebaikan menjual sendiri hasil cendawan kita, margin untungnya lebih besar jika dibandingkan hasil jualan ke pihak ketiga/orang tengah. Masalah manipulasi harga & pasaran juga dapat diatasi secara tidak langsung kerana kita sendiri terus jual ke pengguna.

Walaubagaimana pun hujung minggu ini kami tidak mempunyai stok cendawan yang mencukupi untuk melakukan jualan terus tersebut. Ini kerana kami mengawal bilangan bongkah berdasarkan target hasil. Kami memang merancang untuk melakukan lagi jualan sedemikian selepas ini bila berkesempatan.

Jadi kali ini masa dihabiskan di rumah cendawan, membersihkan rumah cendawan. Kerja pembersihan ini perlu dijalankan selalu kerana kalau tidak penyakit akan senang datang dan ini boleh memberi kesan kepada hasil pengeluaran.

Kali ini kami berasa dukacita sedikit kerana terdapat sebahagian bongkah cendawan terpaksa dikukus kembali. Ini melibatkan sebahagian dari bongkah2 cendawan yang kami kukus dan suntik beberapa minggu lepas. Pemeriksaan rutin mendapati bongkah2 tersebut menghadapi masalah simptom-simptom tak cukup kukus. Jika kami biarkan berterusan, melalui pengalaman, memang kemungkinan besar bongkah2 ini tidak berhasil dan langsung tidak boleh diselamatkan lagi. Jadi tiada pilihan kecuali mengukus semula sementara bongkah2 ini boleh diselamatkan lagi.

Kami percaya ini berpunca akibat masalah tak cukup masa pengukusan yang sepatutnya. Mungkin gas tertutup awal, atau mungkin gas habis masa tengah kukus atau ada sebab2 lain. Memandangkan ini baru berlaku, kami kena siasat teliti apa puncanya dan kena pastikan ianya tak berulang lagi kerana kesannya mengakibatnya kerugian masa, wang dan tenaga.


antara bongkah2 cendawan yang terpaksa dikukus kembali. boleh nampak tompokan putih pada bongkah cendawan tanda2 tak cukup kukus

Monday, November 17, 2008

Menjual sendiri cendawan tiram kelabu

Semalam pagi Ahad kami berniaga di tepi jalan di sebuah pasar dekat kampung..jual cendawan ler. Ceritanya bermula begini, sabtu minggu lepas saya dan isteri balik bermalam di kampung. Sampai di sana kami agak terkejut apabila ayah dah terlebih buka bongkah cendawan..udah ler banyak cendawan, mulalah haru biru memikirkan kat mana nak jual. Pasar yang kami biasa hantar tu tak termuat nak sumbat semua. Fikir punya fikir last2 sekali kami ambil keputusan untuk menjual di pasar berdekatan. Kira gamble jugalah apatah lagi ini pertama kali kami menjual. Nak juga cuba rasanya macam mana jadi penjual..selama ini kami hanya menghantar cendawan ke pasar, kedai, restoran atau jual sendiri di pejabat. Jadi pagi Ahad kami bangun awal, pukul 7.15 pagi kami bergerak ke tempat ditujui. Adik2 saya turut berminat ikut sekali.


Ini pengalaman pertama meniaga sendiri di kaki lima, selamba jer jual tepi jalan. mula2nya tergencat jugak mcmana nak start..Tengah dok cari tempat nak jual, tetiba ada satu cina yang meniaga tepi jalan tu perasan bakul cendawan dalam kereta kami..terus dia jumpa kami dan suruh jual kat kat situ. Dia suruh bentangkan di tepi jalan..apa lagi letak suratkhabar lepas tu mula ler kami jeritlah "cendawan..cendawan..murah..rm1 sebungkus.." 1st customer adalah satu kakak tu, dia beli dua paket cendawan.

Jualan cendawan kami melonjak apabila auntie cina yang meniaga sayur dkt gerai kami (gerai ker...lebih kurang lah..bentang suratkhabar jer sebagai alas) datang berkunjung, kemudian dia pulak tolong promote kat cina2 yang lalu lalang situ..


inilah 'gerai' kami :-)

Isteri saya juga banyak main peranan semua ni..dia berani tarik pelanggan dan tak segan..baru saya tahu dia memang ada skill menjual..tambahan pula dia tahu sedikit bahasa cina jadi senang tarik customer cina..malah hampir separuh customer adalah orang2 cina situ.

Kami menjual cendawan dalam ceria. mcm main2 tapi mungkin kerana ceria, senyum plus jerit2 sana sini "cendawan..cendawan" maka ramai orang datang beli.


pembeli mula datang membeli..berbilang kaum melayu, cina, india pun ada

Bila last paket cendawan habis dijual, cina2 yang ada situ semua tepuk tangan tumpang happy.."wa..cendawan sudah abih loo"

Mula meniaga pukul 7.45am, tak sampai sejam kemudian dah habis semua paket cendawan yang dibawa. Habis dua bakul berisi lebih kurang 70 paket cendawan tiram kelabu. Selesai tak pening kepala lagi..balik rumah kepala pun lapang duit pun masuk. Dan kami mendapat pengalaman yang cukup menarik di pagi ahad he he

Tuesday, November 11, 2008

Memanfaatkan Sisa Bongkah Cendawan

Saya pernah membaca satu artikel tentang bongkah cendawan yang tidak mengeluarkan hasil boleh dijadikan baja kompos. Tidak lama dulu saya ada terbaca satu post dari LanChini yang mana beliau membuat eksperimen menanam pokok cili menggunakan sebahagian sisa bongkah cendawan yang dijadikan baja kompos (klik sini). Tertarik dengan idea ini, saya pun turut mencuba tapi menggunakan 100% sisa bongkah sebagai media tanaman. Kali ini saya meletakkan anak pokok tomato pada media yang terdiri sisa bongkah cendawan.


Anak pokok tomato no 1 ditanam pada 24 Oktober 2008


Anak pokok tomato no 2 ditanam pada 24 Oktober 2008


Anak pokok tomato no 1: perkembangan terkini pada 11 November 2008


Anak pokok tomato no 2: perkembangan terkini pada 11 November 2008


Pada mulanya saya agak ragu kerana penggunaan 100% sisa bongkah sebagai media tanaman ini mungkin ada elemen-elemen kulat/bakteria yang merbahaya pada pertumbuhan pokok tanaman ataupun mungkin langsung tidak sesuai sebagai media tanaman. Walaubagaimana pun sehingga kini, setelah tiga minggu, tiada penyakit atau pertumbuhan tergencat dialami oleh anak2 pokok tomato ini bahkan beberapa pucuk baru mula kelihatan. Sebagai perbandingan, saya turut menanam pokok tomato ini pada tanah seperti biasa. Mungkin ini terlalu awal untuk dikomen tapi saya akan memerhatikan progres pertumbuhan anak2 pokok tomato di kedua-dua media tanaman yang berbeza ini sehingga ke peringkat selanjutnya.

Selama ini sisa bongkah cendawan yang tidak produktif atau berpenyakit dibuang begitu sahaja..di satu peringkat ianya memang menyemakkan mata melihat timbunan bongkah2 yang dibuang. Mungkinkah sisa bongkah ini boleh dijadikan sebagai hasil tambah pada pengusaha cendawan sebagaimana kilang kayu menjadikan habuk kayu yang dibuang sebagai satu lagi hasil pendapatan tambahan?atau sebagaimana para penternak turut memanfaatkan najis binatang ternakan? Mungkin juga kajian R&D perlu dilakukan bagi memanfaatkan potensi sisa bongkah ini.

Saturday, November 8, 2008

Perihal Penimbang

Saya ada beberapa kali menerima komen bila sembang2 dgn penjual2 sayur apabila mereka memberitahu paket cendawan tiram kelabu yang diterima tidak mencapai berat yang sepatutnya. Bagi saya banyak sebabnya, antaranya mungkin akibat penggunaan penimbang yang tidak tepat.

Bercakap pasal penimbang ni, saya juga mempunyai pengalaman yang menarik berhubung alat timbang ni. Pada peringkat permulaan kami pernah menggunakan penimbang kuih yang murah tu. Walaubagaimana pun ini telah mendatangkan masalah kemudiannya apabila pernah beberapa kali penjual sayur memeriksa yang mana berat sebenar tidak sama dengan apa yang kami timbang. Rupa2nya baru kami tahu penimbang kuih ini tak tepat di mana ralatnya boleh mencapai plus minus 10-20grm.


penimbang kuih yang pernah kami gunakan..kini terperap dalam stor..paling tidak digunakan pada waktu raya bila buat kuih raya


Jadi untuk menggelakkan masalah ini berulang lagi, kami keluar duit lebih sikit membeli penimbang yang lebih baik dan tepat. Ini penting supaya kepercayaan yang diberi kepada kami untuk membekal cendawan tiram kelabu tidak terhakis.


Penimbang yang kami pakai sekarang ini

Disamping itu dari masa ke semasa perlu ada pemeriksaan berkala bagi memastikan ketepatan penimbang ini. Antara cara mudah yang saya gunakan untuk memeriksa ketepatan penimbang samada ok atau tidak, saya gunakan pemberat yang sudah diketahui beratnya. Dari situ kita boleh adjust bila perlu.

Oh yer, hari ini ada diadakan Ekspo Hari Ladang anjuran Jabatan Pertanian Daerah Perak Tengah di Institut Latihan Pertanian Kompleks Pertanian, Titi Gantung Bota, memang hajat dihati melawat pesta hari ladang di situ pada hari ini..malangnya akibat masalah tertentu, saya tidak dapat datang melawat. Walaubagaimana pun kira berbangga jugalah kerana mendapat tahu rakan blogger Tunas Alam Agrotech antara yang terlibat dalam pameran pertanian itu. Tahniah, ini menjadi inspirasi pada rakan blogger cendawan lain2nya untuk berjaya.

Sunday, November 2, 2008

Penggunaan kapur plaster sebagai ganti kapur pertanian

Tidak lama dulu lebih kurang dalam pertengahan bulan Sept 08, ketika sedang buat site inspection di projek tempat saya bertugas, pekerja yang saya upah buat bongkah cendawan hantar sms mengatakan kapur sudah habis; kapur pertanian yang digunakan sebagai bancuhan untuk pembuatan bongkah cendawan. Sedang saya dok fikir bagaimana saya boleh cari kapur pertanian dalam masa yang singkat (kerana saya pun tak pernah beli kapur pertanian sebelum ini, itu pun saya dapat dari rakan pengusaha cendawan) tetiba saya terlihat pack kapur plaster (plaster lime).

Kebetulan di projek tempat saya ini, kerja plaster dinding dalam progres. Setengah orang panggil kapur bangunan atau kapur binaan atau kapur rumah; kapur biasa yang digunakan untuk buat kerja plaster dinding bangunan/rumah.



kapur plaster


kapur plaster dalam bentuk cecair

Pada mulanya saya tak pasti keberkesanan sebenar dalam pembuatan media cendawan jika menggunakan kapur plaster. Jadi saya pun contact ayne nun di muar johor, katanya kapur jenis ini boleh juga digunakan. Jadi saya pun gunakan untuk percubaan, kini setelah sebulan setengah berlalu saya nampak pertumbuhan misilium cendawan tiram kelabu dalam bongkah berjalan dengan baik dan hampir matang. Jadi nampaknya kapur plaster ini memang boleh digunakan sebagai penganti alternatif kepada kapur pertanian.

Secara fizikal kapur pertanian dan kapur plaster ini nampak sama cumanya kapur plaster ini dalam bentuk cecair manakala kapur pertanian dalam bentuk serbuk. Bagi saya lebih mudah guna kapur plaster kerana ia mudah larut dalam air sebelum disiram dalam bancuhan media.

Kapur plaster ini senang didapati di kedai2 hardware.