Tuesday, November 11, 2008

Memanfaatkan Sisa Bongkah Cendawan

Saya pernah membaca satu artikel tentang bongkah cendawan yang tidak mengeluarkan hasil boleh dijadikan baja kompos. Tidak lama dulu saya ada terbaca satu post dari LanChini yang mana beliau membuat eksperimen menanam pokok cili menggunakan sebahagian sisa bongkah cendawan yang dijadikan baja kompos (klik sini). Tertarik dengan idea ini, saya pun turut mencuba tapi menggunakan 100% sisa bongkah sebagai media tanaman. Kali ini saya meletakkan anak pokok tomato pada media yang terdiri sisa bongkah cendawan.


Anak pokok tomato no 1 ditanam pada 24 Oktober 2008


Anak pokok tomato no 2 ditanam pada 24 Oktober 2008


Anak pokok tomato no 1: perkembangan terkini pada 11 November 2008


Anak pokok tomato no 2: perkembangan terkini pada 11 November 2008


Pada mulanya saya agak ragu kerana penggunaan 100% sisa bongkah sebagai media tanaman ini mungkin ada elemen-elemen kulat/bakteria yang merbahaya pada pertumbuhan pokok tanaman ataupun mungkin langsung tidak sesuai sebagai media tanaman. Walaubagaimana pun sehingga kini, setelah tiga minggu, tiada penyakit atau pertumbuhan tergencat dialami oleh anak2 pokok tomato ini bahkan beberapa pucuk baru mula kelihatan. Sebagai perbandingan, saya turut menanam pokok tomato ini pada tanah seperti biasa. Mungkin ini terlalu awal untuk dikomen tapi saya akan memerhatikan progres pertumbuhan anak2 pokok tomato di kedua-dua media tanaman yang berbeza ini sehingga ke peringkat selanjutnya.

Selama ini sisa bongkah cendawan yang tidak produktif atau berpenyakit dibuang begitu sahaja..di satu peringkat ianya memang menyemakkan mata melihat timbunan bongkah2 yang dibuang. Mungkinkah sisa bongkah ini boleh dijadikan sebagai hasil tambah pada pengusaha cendawan sebagaimana kilang kayu menjadikan habuk kayu yang dibuang sebagai satu lagi hasil pendapatan tambahan?atau sebagaimana para penternak turut memanfaatkan najis binatang ternakan? Mungkin juga kajian R&D perlu dilakukan bagi memanfaatkan potensi sisa bongkah ini.