Sunday, November 2, 2008

Penggunaan kapur plaster sebagai ganti kapur pertanian

Tidak lama dulu lebih kurang dalam pertengahan bulan Sept 08, ketika sedang buat site inspection di projek tempat saya bertugas, pekerja yang saya upah buat bongkah cendawan hantar sms mengatakan kapur sudah habis; kapur pertanian yang digunakan sebagai bancuhan untuk pembuatan bongkah cendawan. Sedang saya dok fikir bagaimana saya boleh cari kapur pertanian dalam masa yang singkat (kerana saya pun tak pernah beli kapur pertanian sebelum ini, itu pun saya dapat dari rakan pengusaha cendawan) tetiba saya terlihat pack kapur plaster (plaster lime).

Kebetulan di projek tempat saya ini, kerja plaster dinding dalam progres. Setengah orang panggil kapur bangunan atau kapur binaan atau kapur rumah; kapur biasa yang digunakan untuk buat kerja plaster dinding bangunan/rumah.



kapur plaster


kapur plaster dalam bentuk cecair

Pada mulanya saya tak pasti keberkesanan sebenar dalam pembuatan media cendawan jika menggunakan kapur plaster. Jadi saya pun contact ayne nun di muar johor, katanya kapur jenis ini boleh juga digunakan. Jadi saya pun gunakan untuk percubaan, kini setelah sebulan setengah berlalu saya nampak pertumbuhan misilium cendawan tiram kelabu dalam bongkah berjalan dengan baik dan hampir matang. Jadi nampaknya kapur plaster ini memang boleh digunakan sebagai penganti alternatif kepada kapur pertanian.

Secara fizikal kapur pertanian dan kapur plaster ini nampak sama cumanya kapur plaster ini dalam bentuk cecair manakala kapur pertanian dalam bentuk serbuk. Bagi saya lebih mudah guna kapur plaster kerana ia mudah larut dalam air sebelum disiram dalam bancuhan media.

Kapur plaster ini senang didapati di kedai2 hardware.