Sunday, December 21, 2008

Kenapa misilium cendawan hilang..

Saya menerima pertanyaan dari saudara Yusz blogger cendawanladong.blogspot.com berhubung kenapa misilium hilang..sebenar saya juga tidak terkecuali dan pernah postingkan masalah ini tidak lama dulu.


Jadi petang sabtu semalam saya berjumpa dengan seorang pengusaha cendawan yang telah berbelas2 tahun mengusahakan cendawan tiram kelabu dan menunjukkan kepadanya contoh bongkah2 berkenaan. Menurutnya ini berlaku akibat tidak cukup kukus dan terlebih air. Baru saya perasan terdapat air berlebihan bila bongkah tersebut ditekan. Ini adalah punca2 menyebabkan terdapatnya sesetengah bakteria yang tidak mati sepenuhnya semasa dikukus. Bakteria ini akan naik balik kemudian dan memakan misilium cendawan yang berkembang ketika itu. Kawasan misilium yang dimakan akan bertukar menjadi hitam. Beliau turut menambah bau masam adalah salah satu tanda tidak cukup kukus.


pertumbuhan misilium bongkah ini cantik hampir separuh bongkah pada mulanya sebelum terkena serangan penyakit misilium hilang

Pengalaman saya juga menunjukkan selain maklumat baru di atas iaitu dimakan bakteria, terdapat juga ulat yang wujud yang turut memakan misilium. Saya juga pernah postingkan hal ini dahulu. Jadi apa yang dapat disimpulkan adalah pastikan bancuhan semasa membuat bongkah cendawan betul..tidak terlebih mahupun terkurang air dan tempoh kukus yang sepatutnya.