Sunday, July 19, 2009

Cendawan semulajadi

Selalunya bila ingat cendawan..mesti terbayangkan cendawan tiram kelabu atau jenis-jenis lain yang diusahakan. Tetapi di luar sana di sekeliling kita memang banyak cendawan liar. Dalam kes saya, dalam tempoh beberapa hari nie ada tiga jenis species yang saya jumpa dan sempat ambik gambar-gambarnya seperti berikut:


cendawan nie muncul masa musim hujan baru-baru ini dekat rumah cendawan. kelopak macam bentuk kubah


cendawan nie macam bentuk cendawan yang selalu di pokok getah..orang panggil cendawan terkikir..tapi tak taulah sama species atau tidak..tak berani nak ambik makan takut jenis beracun. muncul dari kayu 2 x 4 di tempat basuh kantin kongsi yang selalu berada dalam keadaan lembab


cendawan nie jenis berbelang dan mempunyai kelopak agak keras sedikit..muncul dari kayu formwork di kawasan lembap dan tahan panas walaupun terkena cahaya matahari

Saturday, June 27, 2009

Berkunjung ke AGROFEST PERAK 2009

AGROFEST PERAK 2009 kali ini sedang berlangsung dari 25hb hingga 28hb Jun 2009 bertempat di Ladang Infoternak, Sungai Siput, Perak. Perayaan "Agrofest Perak 2009" merupakan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan yang diadakan pada setiap tahun anjuran kerajaan negeri. Karnival "Agrofest Perak 2009" ini diadakan bertujuan untuk memartabatkan sektor asas tani di negeri ini di dalam menghasilkan produk-produk yang berpotensi untuk dikomersilkan.

Hari ini saya dan isteri berkelapangan melawat karnival ini. Kami melawat karnival ini setiap tahun pada tahun 2008 dan 2007. Ianya sangat bagus dikunjungi kerana karnival ini mendedahkan kepada orang ramai potensi bermacam-macam jenis perniagaan melalui sektor pertanian. Cumanya kali ini agak kurang sikit penyertaan dari agensi kerajaan kerana booth2 mereka rosak dilanda hujan ribut awal pagi Jumaat lalu. Ini memaksa mana-mana yang terlibat membatalkan penyertaan.

Walaubagaimana pun kunjungan kali ini agak janggal sedikit apabila kali ini tiada pula pameran atau penyertaan yang berkaitan cendawan seperti lazimnya pada tahun-tahun sebelum ini. Manakala seperti biasa yang berkaitan fertigasi, cacing, lintah dan sebagainya ada dan menjadi tumpuan di karnival ini.

Esok Ahad adalah hari terakhir, jadi masa ada masa lagi untuk berkunjung membawa keluarga di hujung minggu. Pasal makan jangan risau, terdapat banyak gerai2 makan yang sedia menanti.


suasana di karnival Agrofest Perak


pameran jabatan kerajaan tentang fertigasi


penyertaan dari syarikat swasta tentang fertigasi


penyertaan dari syarikat swasta tentang cacing


di gerai ini saya berjumpa pencegah serangga berasaskan serai wangi. untuk dipakai di rumah cendawan saya. ianya hanya perlu digores sahaja.tak perlu spray.


karnival kali ini baru ada kelapa matag.dah lama orang tua saya suruh cari kelapa jenis ini.. akhirnya berjumpa di sini.



sebelum balik, pekena mee banjir udang mak teh dari kuala sepetang.

Monday, June 22, 2009

Penyakit kulat hijau datang menyerang..

Salam para pengunjung2 blog ini, semoga sihat dan ceria selalu. Agak lama saya tidak mengemaskinikan blog ini.

Walaupun sudah dua tahun saya mengusahakan cendawan ada masanya datang penyakit2 cendawan yang baru dan saya tiada pengetahuan tentangnya. Sebagai contoh kebelakangan ini, sebilangan bongkah cendawan saya mengalami serangan kulat hijau. Peliknya ia tidak datang dari mulut bongkah cendawan sebagaimana yang lazimnya ia datang menyerang.

Serangan kulat hijau ini saya dapati muncul dari pertengahan bongkah ataupun dari belakang bongkah. Pemeriksaan yang saya lakukan menunjukkan tiada lubang2 kebocoran di bongkah2 berkenaan yang boleh mengakibatkan agen pencemar luar masuk kecuali melalui mulut bongkah sahaja. Di samping itu saya juga telah mengambil langkah2 yang perlu semasa proses mencuci mulut bongkah setelah selesai proses tuaian. Saya dapati serangan jenis ini selalu berlaku pada hasil tuaian kali ke tiga ke atas.

serangan kulat hijau yang tiba2 muncul di tengah bongkah cendawan

satu lagi serangan yang sama pada bongkah lain

satu lagi serangan yang datang dari arah belakang seperti ditunjukkan anak panah hitam


Serangan kulat hijau ini membimbangkan saya kerana apabila disebut kulat hijau, ianya cepat merebak. kalau melalui mulut senang dikenalpasti dan diasingkan. walaubagaimana pun jika datang dari pertengahan atau belakang bongkah, ianya susah nak kesan pada peringkat awal. saya tak pasti apa puncanya.

Jadi kalau rakan2 yang tahu apa punca ini, sudi2lah berikan pandangan dan apa yang perlu dilakukan. saya amat2 menghargai..

Monday, May 18, 2009

Sekor lagi masuk perangkap..


akhirnya sekor lagi terjerat hari ni

Puas..memang kepuasan. Tak sampai beberapa hari letak perangkap kotak jaring besi dan baru semalam posting pasal perangkap nie, sekor lagi tupai masuk perangkap juga akhirnya.

Petang Isnin tadi sebaik sahaja balik dari kerja saya terus ke rumah cendawan dan hari ini rasa penat hilang apabila melihatkan perangkap berisi perosak cendawan. Kalau ikut hati memang nak saja rendam dalam air bunuh binatang nie, tapi hati ini nasib baik ada perikemanusiaan maka selamatlah tupai2 nie. Esok saya akan lepaskan di kawasan hutan di tempat kerja. Memang berkesan perangkap kotak jaring besi ni, selain tupai2, tikus juga turut terperangkap.

Sepandai2 tupai melompat akhirnya masuk perangkap juga akhirnya..memang boleh pakai peribahasa baru ni ;)

Sunday, May 17, 2009

Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya terperangkap jua..


tupai terperangkap

lega..sekarang tinggal sekor lagi aje tupai yang masih di luar sana. kebelakangan ini boleh dikatakan hampir tiga suku bongkah yang baru disuntik telah habis dicungkil keluar oleh tupai2 nie. Benih cendawan dalam bongkah dirodok dan dimakannya dan kapas2 bersepah2 jatuh ke lantai. pemandangan yang cukup menyakitkan hati.

tupai ni berupaya juga kembali tempatnya. menurut ayah saya, tidak lama dulu pernah dilepaskan sekor tupai yang terperangkap ke pekan terdekat iaitu kira2 dalam 10km lebih kurang. malangnya tak sampai beberapa minggu tupai ini kembali ke tempatnya dan mengganggu. kali ini saya lepaskan di Lumut kira2 40km jauhnya.

dan sekarang tinggal sekor lagi yang perlu diperangkapkan. moga terperangkap jua akhirnya seperti mana pepatah melayu..


perangkap dengan berumpankan pisang

Thursday, April 30, 2009

Pengalaman berada di Kanowit Sarawak




Percayakah anda sebungkus cendawan tiram kelabu di dalam gambar di atas dalam anggaran seberat 150grm berharga RM3.50/-?

Ini adalah harga termahal pernah saya jumpa. Sungguhpun harganya tinggi berbanding di Semenanjung masih ada yang sanggup membelinya. Begitulah keadaannya apabila mendapat permintaan, harga yang tinggi masih sanggup yang membelinya.

Peristiwa ini saya rakamkan ketika berada di pasar Kanowit, Sarawak baru-baru ini. Kanowit ini tidaklah besar dan boleh dikatakan sesuai dipanggil pekan. Dan pekan ini pula adalah pekan terakhir yang boleh dilalui dengan jalan darat dari Sibu. Ianya terletak di tepi sungai Rajang dan bertemu dengan sungai kanowit. Bandar terdekat selepasnya pula adalah Kapit yang memerlukan perjalanan melalui sungai rajang sekurang2nya 3 jam dari Sibu.

Majoriti populasi di daerah Kanowit sini adalah kaum Iban dan cina. Susah untuk mencari melayu. kalau adapun kebanyakannya dari Semenanjung yang bertugas di sini. Menariknya di pasar ini terdapat haiwan2 yang tak biasa kita lihat dijual di pasar2 di Semenanjung dijual di sini.


suasana pasar Kanowit


katak dijual. kata orang situ ianya sedap jika dimasak sup atau kari rempah


Biawak turut dijual


Ulat sagu sangat mudah didapati di pasar sini


Ayam hidup dijual macam tu saja..

Kedatangan saya bersama isteri dan keluarga dari Perak ke Kanowit kali ini adalah untuk meraikan majlis perkahwinan adik saya yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Kanowit, Sarawak. Setelah beberapa tahun bertugas di sini, jodohnya adalah dengan orang Sarawak. Majis perkahwinan telah diadakan di Dewan Suarah di Sibu pada Jumaat 24 April 09 lepas dan turut diserikan dengan kehadiran Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar Sarawak Datuk Gramong Juna. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar.

Menariknya perkahwinan ini turut mendapat liputan surat khabar tempatan di sana.


dari Utusan Borneo Ahad 26 April 09


dari Sin Chew Daily pada Ahad 26 April 09

Monday, March 9, 2009

Awas semasa mengukus

Saya melakukan kerja mengukus bongkah cendawan dengan menggunakan dapur gas. Walaubagaimana pun, baru-baru ini hampir berlaku kemalangan tong gas ketika mengukus. Mujur ibu saya perasan. Ketika dia datang menjengok, dilihatnya api dari dapur gas sudah pun menyambar paip gas mengakibatkan paip gas juga turut terbakar. Dengan segeranya kepala gas ditutup. Alhamdulillah, nasib baik tak berlaku apa-apa.


keadaan dapur gas dan paip gas yang terbakar

Saya biasa melakukan kerja kukus pada waktu malam dan kadangkala dibiarkan begitu sahaja tanpa menjengok2 kecuali masa menutup gas 7-8 jam kemudian. Ada masanya dibiarkan sampai gas habis. Peristiwa ini membuatkan saya terpaksa mengambil langkah2 keselamatan seperti menjengok2 keadaan dapur gas pada sela masa tertentu.

Di samping itu, dapur yang uzur tidak lagi dipakai untuk proses pengukusan yang mengambil masa yang lama..disimpan untuk digunakan seperti waktu kenduri, waktu yang tidak lama seperti mengoreng dan sebagainya. Manakala sebahagian dapur pula seharusnya diselenggara seperti membuang kotoran2 tersumbat yang menyebabkan dapur tidak efisien yang akan mengeluarkan api kuning. Dapur yang baik adalah apabila apinya berwarna biru.

Sunday, March 1, 2009

Musim panas/hujan dan pengeluaran cendawan

Saya suka membuat pemerhatian tentang cendawan tiram kelabu nie. Bila balik keja, sebelum masuk rumah dulu biasanya saya pi rumah cendawan dulu jengok2 didalamnya. Bila lama2 dalam tu mcm-mcm kita perasan dan perhatikan.

Kali ini berhubung kesan musim panas/hujan dan pengeluaran cendawan. Melalui pengalaman , saya mendapati pada musim panas jika tiada kawalan lembapan dan suhu; pengeluaran cendawan benar2 terganggu. Ianya mengambil masa sehingga tempoh masa 6-7 hari untuk matang dan dipetik. Disamping itu, sebilangan bongkah didapati tidak mengeluarkan cendawan seperti yang sepatutnya.

Manakala jika dalam keadaan kawalan lembapan dan suhu yang baik dan ditambah pula dengan musim hujan, penghasilan cendawan memang boleh dicapai dalam tempoh 4-5 hari sahaja.

Ini menunjukkan begitu pentingnya kawalan keadaan persekitaran dalam rumah cendawan bagi memastikan hasil yang dijangkakan keluar dalam tempoh masa yang diingini. Ini penting agar pengeluaran kuantiti cendawan pada waktu yang ditentukan dapat dicapai.

Oleh kerana saya tiada alat hydrometer bagi memeriksa tahap kelembapan dan suhu, apa yang dilakukan adalah dengan secara manual seperti menyiram lantai dan dinding pada musim panas dan dikurangkan pada musim hujan.

Oh yer, kebelakangan ini hand phone saya ada sedikit masalah. Terdapat panggilan2 yang gagal dijawab akibat kerosakan terkena air. Walaubagaimana pun sms masih boleh diterima dan dijawab. Saya dalam proses untuk memperbaiki hp tersebut. Saya meminta maaf atas kesulitan tersebut.

Saturday, February 7, 2009

DAULAT TUANKU.. DAULAT TUANKU.. DAULAT TUANKU!



Sudah lama saya tak update blog ini kerana agak sibuk sikit kebelakangan ini. Bagaimanapun bisnes cendawan berjalan seperti biasa. Terbaru terima kasih kepada Pn Shamsiah dari Parit kerana membeli bongkah cendawan baru-baru ini.

Berkenaan dengan krisis politik semasa di Perak ini berhubung peralihan kerajaan negeri, saya pasti semua orang tahu mengenai peristiwa dan mengikuti rapat perkembangan seterusnya.

Saya kerap berulang alik dari Lumut ke rumah saya di Ipoh, akibat isu semasa ini di sepanjang perjalanan ke Ipoh terdapat tiga sekatan jalan raya iaitu di Titi Gantong, berhampiran Universiti Teknologi Petronas di Sri Iskandar dan di Batu Gajah. Manakala petang sabtu tadi ketika saya dan isteri melalui jalan berhampiran rumah Menteri Besar Perak terdapat ramai polis di situ. Begitu juga berhampiran/menghala Istana Kinta. Berikut adalah gambar2 yang sempat saya rakam semasa lalu di situ.



Suasana di rumah Menteri Besar, berbaju merah tu dipercayai anggota Unit Amal PAS berkawal di pintu masuk



Sekatan jalan menghala ke Istana Kinta, Ipoh. Sebahagian Jalan Dr Nazrin Shah ditutup.

Walaubagaimana pun, syukur Alhamdulillah kehidupan seharian penduduk pelbagai kaum di Ipoh nie berjalan dengan aman seperti biasa seolah-olah seperti tiada masalah yang berlaku. Syabas kepada pasukan keselamatan kerana berjaya mengekalkan ketenteraman awam walaupun ada sedikit kekecohan.

Harapan saya apa pun yang berlaku ini, hendaklah keamanan dan keselamatan rakyat dan negeri diutamakan. Seelok2nya hendaklah kita orang Melayu bersatu dalam mempertahankan kepentingan bersama tak kira apa jua fahaman politik. Ini penting kerana kuasa ekonomi bukan di tangan kita manakala satu-satunya kuasa yang kita ada hanyalah kuasa politik. Kuasa ini yang boleh menentukan survaviliti bangsa dan agama di tanahair sendiri pula semakin lemah akibat perpecahan politik sesama sendiri..tapi mungkinkah harapan ini terlalu idealistik. Terpulang kepada pemimpin Melayu mana-mana parti untuk memulakannya dengan hati yang ikhlas.

Yang penting janganlah kita 'diperkudakan' oleh pihak lain..menang sorak tapi kampung tergadai. Jadi fikir-fikirlah ;-)


Ampun Tuanku beribu-ribu ampun
Sembah Patik harap di ampun
Patik sebagai anak jati Perak berdiri teguh
di belakang Tuanku untuk mempertahankan
negeri Tuanku, Negeri Perak Darul Ridzuan


Thursday, January 22, 2009

Kerja seharianku & cendawan..

Ini adalah aktiviti tipikal saya setiap hari kerja..setiap pagi sebelum ke tempat kerja saya akan menghantar cendawan di sebuah pasar di Lumut.

Alhamdulillah, hampir sebahagian besar penjual sayur2 di pasar ini mengambil cendawan tiram kelabu mycendawan. Pada mulanya, tak ramai yang ambil secara tetap. Mungkin perasaan skeptikal tu masih wujud..boleh caya ker pengusaha cendawan melayu nie..tak keputusan supply ker..mungkin itu yang pasti bermain2 dalam kepala mereka nie pada mulanya..Adalah sikit mula2 tu sedikit masalah sana sini, tapi lama-kelamaan ianya berjalan dengan baik. Kalau saya tidak dapat hantar biasanya emak ayah atau adik2 saya akan hantarkan. Dan kini hampir tiga bulan, setiap hari kami membekalkan cendawan secara tetap dan juga bilangan peniaga sayur yang mengambil cendawan kami pun bertambah. Permintaan cendawan meningkat sehingga ke dua kali ganda di hujung minggu. Terima kasih kepada mereka atas kepercayaan yang diberikan.


gerai2 penjual sayur yang dibekali cendawan MyCendawan

Selepas menghantar cendawan, saya pun ke tempat kerja. Berkhidmat dengan sebuah firma perunding kejuruteraan beribupejabat di Lembah Klang, saya ditugaskan bagi memantau projek pembinaan sebuah projek tentera di sini. Tugas saya selaku resident engineer adalah memantau dan memastikan kerja yang dilakukan kontraktor memenuhi keperluan spesifikasi dan kontrak. Ini juga termasuk memastikan kos projek dan tempoh siap projek dipenuhi.

Alhamdulillah selepas beberapa masalah utama selesai, progres projek memberangsangkan kebelakangan ini, dan pihak end user pun nampak happy. Walaubagaimanapun close monitoring masih perlu dilakukan. Saya seronok bekerja bila kerja tapak berjalan lancar dan agak sibuk kebelakangan ini. Dengan kekerapan meeting dan masalah2 tapak yang perlu diberi perhatian dan penyelesaian segera supaya progres kerja tapak tidak terganggu, maka koordinasi bersama pihak client, kontraktor/sub kontraktor/supplier, akitek, qs, m&e engineer dan lain2nya sangat penting bagi memastikan kelancaran projek. Saya memang enjoy kerjaya sebegini kerana rasa kepuasan apabila kita terlibat dari mula peringkat design, construction dan akhirnya siap digunakan. Adakalanya saya akan kembali melawat projek yang pernah saya terlibat biarpun bertahun2 kemudiannya kerana terasa kepuasan apabila melihatnya dan digunakan orang ramai.



sedang melakukan taklimat tapak kepada pegawai tinggi Tentera Laut di Raja Malaysia (TLDM)

antara projek2 yang pernah saya terlibat sebelum ini:


Sg Kinta Dam project, Ipoh


Ipoh-Rawang electrified double-track project


Jambatan Permaisuri Raja Bainun, Sg Dinding, Lumut, Perak


Walaubagaimana pun minat dalam pertanian mendorong saya menceburi perusahaan cendawan secara sambilan. Potensinya memang ada, cumanya kesibukan kerja kekadang menghambat kami untuk berkembang. Jadi beberapa perancangan sedang dilakukan bagi mengembangkan perusahaan ini tanpa mengorbankan kerjaya.

Saturday, January 10, 2009

Penindasan Umat Islam Palestin Oleh Yahudi: Apa yang boleh kita buat...



Anak ini mencuba untuk menyelamatkan Ibunya yang dalam keadaan kritikal..

Bayangkan apa yang sedang dipesan oleh Ibunya sebelum dia menghembuskan nafas terakhir..
Bagaimanakah perasaan anak ini dan apakah keadilan yang diharapkan akan membuka mata dunia?

Pejamkan mata anda buat seketika serta bukakan hati sudah tentu kalau boleh anda ingin menjadi seseorang yang akan bangun dan membela nasibnya.





Tiada ayat yang dapat ditulis bagi mengambarkan kekejaman kaum yang kejam dan tiada sifat kemanusiaan ini; Israel dengan sokongan sekutu kuatnya; Amerika Syarikat


Saya menyeru saudara-saudari sekalian atas tanggungjawab saudara seagama dan moral agar menyokong dan melaksanakan kempen boikot produk milikan/menyokong Israel. Inilah antara perjuangan yang mampu kita buat bagi menolong saudara kita di sana. Bagi setiap kita yang menyumbang kepada kempen boikot ini, secara besar-besaran ia sedikit sebanyak pasti akan memberi kesan kepada pengganas Israel dan sekutu kuatnya Amerika Syarikat. Setiap produk terbabit pastinya ada alternatif pengganti (kebanyakannya telah ada yang dikeluarkan oleh pengusaha-pengusaha Muslim). Dengan kedudukan ekonomi Amerika Syarikat yang goyah kebelakangan ini, moga tindakan beramai-ramai ini pada peringkat nasional dan global akan mempercepatkan kehancuran kuasa zalim ini yang mengancam keamanan dunia.



source: http://www.muslimherald.com/

"Each riyal, dirham...etc. used to buy their goods eventually become bullets to be fired at the hearts of brothers and children in Palestine. For this reason, it is an obligation not to help them (the enemies of Islam) by buying their goods. To buy their goods is to support tyranny, oppression and aggression." said Sheikh Yusuf Al Qaradawi.

"The purchase of any item which helps strengthen Zionism is not permissible ..." said Ayatollah Khamenei.

 
source: http://www.muslimherald.com/





untuk senarai lanjut bagi peringkat nasional, sila ke laman web Persatuan Pengguna Islam Malaysia bagi senarai produk/syarikat anti-Islam/Yahudi


Kepada rakan-rakan blogger sekalian, marilah kita beramai-ramai mewar-war kan kempen boikot ini. Pada yang lain-lain lakukanlah melalui apa cara yang boleh samada sebaran email/sms/flyers. Maklumkan juga pada anggota keluarga/jiran/komuniti sekeliling.Supaya maklumat tersebut cepat sampai.